Träning och motion

Det finns redan flera bra träningsbloggar där ute på internet, en av dessa drivs av en mycket kunnig kille Jacob Gudiol. Vi på Snack Om Idrott läser mer än gärna vettiga inlägg ifrån traningslara.se. Precis som allting annat ska man alltid vara lite kritisk. Den 30 maj kunde vi läsa i Svenska Dagbladet om deras nya träningsskribent, Jacob Gudiol. Rubriken löd ”det är skillnad på motion och träning” (se länk). Om vi ska sammanfatta texten så handlar det om att svenska 16 åringar har sämre kondition (syreupptagningsförmåga) än för 30 år sen. Vi har blivit försoffade och att dra på sig ett par thigts och gå ut och gå är inte konditionsträning.

 

Det stämmer, 16 åringarna har sämre kondition (Ekblom-Bak & Ekblom 2011) och det stämmer, för att få effekt på konditionen måste du upp på 70% av din maximala hjärtfrekvens (ca 50% av din maximala syreupptagningsförmåga). Där är vi helt överens, och egentligen är vi nog ganska överens rakt igenom men Jacobs budskap är inte helt tydligt. För konditionsträning är nog inte det som kommer att rädda oss ifrån att bli försoffade.

 

Motionera får en väldigt negativ betoning, Jacob resonerar att tränare du inte över en viss belastning så är det inte träning, utan motion. Det stämmer, men det är bättre att du motionerar än ingenting alls. Studier visar att det viktigare att du rör på dig, än att vara stillasittandes (Ekblom-Bak, Ekblom, Vikström, de Faire, Hellénius 2014). Genom att ägna sig åt fysiskt aktivitet (fysisk aktivitet är när vi får en ökning av vår energiomsättning) så minskar vi riskerna för hjärt- kärlsjukdomar, övervikt och förtids död. Vi tränar medelintensivt lika mycket som för 30 år sedan men det är den övriga motionen som har gått ner, vi har alltså blivit mer stillasittandes. Självklart skulle drömsamhället var ett tränade samhälle där alla åt enligt tallriksmodellen, tränare de rekommenderade 30min per dag och sov precis så länge som vi ska. Tyvärr fungerar det inte så, vi kan däremot bli bättre.

 

Så sätta på dig thigtsen, gå ut och gå. Önskvärt är att du gick ut och sprang, men varför inte börja med att kicka igång första podden här på Snack Om Idrott, ut och gå och hitta inspirationen till att börja träna.

 

(Inlägget blev lite betonat på motion, men redan på fredag kommer nästa pod där vi fokuserar på kosttillskott)

//Daniel, Snack Om Idrott

 

Länkar:

http://www.svd.se/traning-och-halsa/det-ar-skillnad-pa-motion-och-traning_3614396.svd

 

Referenser:

Ekblom ÖB, Bak EA, Ekblom BT. Cross-sectional trends in cardiovascular fitness in Swedish 16-year-olds between 1987 and 2007

 

Ekblom-Bak, Elin; Ekblom, Björn; Vikström, Max; de Faire, Ulf; Hellénius, Mai-Lis, The importance of non-excercise physical activity for cardiovascular health longevity British Journal of Sports Medicine Feb2014, Vol. 48 Issue 3, p233

 

Podcast: Avsnitt #3 Träningsplanering

Här är tredje avsnittet från oss från Snack om Idrott. Vi pratar om att träningsplanera. Varför skall man göra detta och vad är syftet? Hur kan man träningsplanera för olika idrotter och vart börjar man? Kommentera gärna vad ni tycker om avsnittet här!

Podcast: Avsnitt #2 Vad är funktionellt?

Vi pratar om begreppet funktionell träning. Vad är det och hur bedriver man en funktionell träning inom idrotten?

avsnitt1

Podcast: Avsnitt #1 Pulsklockan

Första podcastavsnittet från Snack om Idrott. Vi pratar om pulsklockor och vad de mäter. Vi pratar även om hur man skall använda sig av pulsklockan i sin träning.