HEETaste trenden, HIIT

När jag blir gammal kommer jag troligtvis bli en grinig gubbe som ägnar dagarna till ända på att klaga. Eller egentligen är jag nog där redan nu, trots min ringa ålder på 26 höstar. Det är fredag kväll och jag gör mig redo för att hoppa ner i sängen och som sig brukar kollar jag DN, Aftonbladet m fl tidningar innan jag kryper ner under täcket. Men denna kväll hejdar jag mig, bestämmer mig för att ta upp datorn och skriva av mig lite. På DN.se fanns det en artikel om den senaste tränings trenden, HIIT, eller High Intensity Intervall Training (på svenska, Hög Intensiv Intervall Träning).

En första anblick så får läsaren en uppfattning om att HIIT skulle vara något helt nytt och revolutionerande, vilket det självklart inte är. HIIT har funnits länge, redan på 1920-talet ägnade våra svenska löpare sig åt hög intensiv intervall träning. Fortsätter läsaren att läsa så kommer personen som intervjuas avslöja att detta inte alls är något nytt, utan bara har fått ett nytt häftigt namn för att sälja (som allting annat?). Ett nytt namn skulle jag inte vilja påstå att det är, låt oss bryta ned innebörden av orden.

High Intensity Intervall Training, eller hög intensiv intervall träning betyder precis som det låter. Innebörden är att köra intervallträning på en väldigt hög intensitet. Okej, det låter väldigt häftigt, man kör så att det ryker. Enligt personen som intervjuas ska du vara ”helt död” efter passet, eller? För det första måste du reda ut vad vill du uppnå med träningen. Vill du springa snabbare på milen eller klara av ett marathon, då är HIIT för dig! Eller vill du springa 800m och bli bra på de, perfekt, då är HIIT för dig! Men vänta nu, blir jag lika bra av HIIT-träning på både marathon och 800m? Nja, det är jag tveksamt på då träningsuppläggen kommer skilja sig åt. Det går alltså att köra HIIT-träning både för den som vill träna aerob och anaerob-träning, men skillnaden är intensiteten i passen, duration och vila.

När du träna HIIT för att ha effekt på ditt aeroba system, så är det hjärtfrekvensen som styr intensiteten. Din maximala hjärtfrekvens är 100%, alltså 100% av intensiteten. Skulle du köra 4 x 4 minuters intervaller på 100% av intensiteten så skulle du ligga på din maximala hjärtfrekvens. Det är nog väldigt få som klarar av att ligga på 100% i 4 minuter och upprepa det 4 gånger utan att gå in i väggen. Därför vill man ligga på över 90% av hjärtfrekvensen, alltså blir intensiteten 90%. För att inte gå in i väggen har man vila efter 4 minuter, och upprepar detta 4 gånger, alltså någon form av intervallträning. Dock ser det helt annorlunda ut om du skulle köra HIIT med syfte att få effekt på de anaeroba systemen.

Skulle intensiteten styras av hjärtfrekvensen när vi tränar anaerobt kommer träningen ha väldigt dålig effekt på våra anaeroba system. Varför? Jo, det är enkelt. Anaerob träning, innebär träning som vi bedriver med utan hjälp av syre, alltså spelar hjärtat ingen roll. Skulle vi använda 100% av våran hjärtfrekvens (som i det tidigare fallet var 100% av intensiteten) så skulle vi bara nyttja ca 20-30% av våran anaeroba intensitet. Alltså går det inte att slänga sig med ett begrepp som HIIT utan att veta vad syftet med träningen är.

En sista sak som jag även reagerade på är, ”den är lätt att genomföra, du behöver inte så mycket saker”. För det första verkar personen inte ha någon koll på syftet, vilket gör träningen mycket mer komplicerad. För det andra, skulle syftet vara t ex att ha effekt på vårt aeroba system så skulle nog jag säga ”skaffa en pulsklocka”. Hur kan du annars ha koll på intensiteten?

Tusan, jag är en grinig gubbe, som klockan 23 på kvällen måste ta upp datorn och skriva av mig ett par rader. Detta, endast på grund av en artikel publicerad i en dagstidning. Dock kan man ju hoppas att den utvecklingen, om några år är, att jag är grinig på vetenskapliga artiklar… Eller så går det åt helt fel håll och jag sitter här och skriver av mig om saker från Må Bra.

Det sista jag vill ha sagt, gå inte på något bara för att det låter häftigt. Fråga frågor, googla, läs en bok så kommer du undvika att bli besviken och kanske skaffa dig en bättre bild om hur effektiv du kan göra just du träning.

Go Natt

//Daniel, Snack Om Idrott

Artikeln i helhet hittar ni på:
http://www.dn.se/livsstil/halsa/arets-traning-snabbt-och-stenhart/

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *